(V)i vill satsa på förskolan, i Hallstahammar och i hela riket

Vänsterpartiet har på riksnivå föreslagit att ett tak på max fem barn per anställd i förskolan. Målet är att anställa 7000 fler i förskolan.
Vänsterpartiet anser att alla barn har rätt att vistas på en förskola där målsättningen är en pedagogisk verksamhet av högsta möjliga kvalitet. Forskning har visat att mindre barngrupper och hög personaltäthet har positiva effekter på barns språkutveckling, samspelet mellan barn och vuxna, flickors och pojkars identitetsutveckling och sociala relationer. Mer personal ger också en bättre arbetsmiljö med mindre stress och buller samt färre konflikter.

Detta är ett förslag som vi i Hallstahammar välkomnar. För vi vet att mindre barngrupper är ett steg mot världens bästa välfärd. När barngrupperna minskar får barnen mer tid och det underlättar även för de barnen som har större behov och behöver mer uppmärksamhet. I den senaste mätningen i Hallstahammar är det fem barn per personal. Vilket är bra. Men det ser olika ut på avdelningarna och förskolorna. Vi vill kunna garantera en personaltäthet med max fem barn per anställd.

Vänsterpartiet värnar om en god kommunal service till barnfamiljerna i Hallstahammar. Vi vill bygga fler förskolor när många barn flyttar in och föds. Vi vill dessutom att ”Nattis på Föris” ska erbjudas; en förbättrad barnomsorg på obekväm arbetstid.

Anna Maria A Romlid, kandidat till fullmäktige

Reijo Tarkka, kandidat till fullmäktige

Annika Elofsson, kandidat till fullmäktige

Rickard Andersson, kandidat till fullmäktige

Det här inlägget postades i Debattartiklar, okategoriserat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till (V)i vill satsa på förskolan, i Hallstahammar och i hela riket

1. ulrika eriksson skriver:

Mer personal står det med det så menar ni väl förskollärare
    och inte barnskötare.
    Vi är flera stycken barnskötare i Hallstahammar som har en LAS-tjänst sen många år tillbaka men aldrig får en fast plats utan ska hatta omkring på massa vikariat. När ska vi få en riktig tjänst på ett ställe.
    Det har avskedats flera barnskötare här de sista åren och senast förra veckan och det skylls på arbetsbrist,men det tar inte lång stund innan det anställs förskollärare istället och helt plötsligt så är det ingen arbetsbrist.
    Inte ett ljud man hör om nån nån sorts pedagogisk utbildning för oss barnskötare.
    Så vilken yrkesgrupp är välkomna som personal inom förskolan enligt er.

• admin skriver:

Hej

Vänsterpartiet anser att alla barn ska ha rätt till den pedagogiska verksamhet och den sociala och trygga samvaro som en bra förskola ger. Tillsammans med övriga folkvalda politiker i kommunen har vi ett mål som säger att det inom förskolan skall finnas minst 65 % pedagogisk personal. För att nå upp till detta mål konverteras vissa barnskötar-tjänster till förskollärar-tjänster när det blir vakanser. Vi förstår att det kan kännas hårt när man arbetar som barnskötare och inte får ett fast jobb utan får ” hoppa runt” på vikariat. Vänsterpartiet tycker att barnskötare har en viktig och naturlig plats inom barnomsorgen och att fördelningen 65 % pedagoger och 35 % barnskötare är rimlig.