Vänsterns förslag om kortare arbetstid ska utredas

Är det möjligt att sänka arbetstiden för personal inom vård, omsorg och LSS? Den frågan ska Hallstahammars kommun utreda. ”Personalen mår bättre, vi slipper långa sjukskrivningar och förtidspension”, säger Lorin Ismael (V).

Vänsterpartiet har på riksplanet länge stridit för kortare arbetstid. Nu har förslaget fått fäste – i alla fall i Hallstahammars kommun där socialförvaltningen ska utreda om det är möjligt att sänka arbetstiden – heltidsmåttet – för personal inom vård och omsorg och LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Bakom förslaget står fyra vänsterpartister.

Vänsterpartisten Lorin Ismael har tillsammans med partikamraterna Annica Lindholm, Reijo Tarkka och Christer Hansson föreslagit förkortad arbetstid för vård och omsorgspersonal. (Foto: Privat)
Vänsterpartisten Lorin Ismael har tillsammans med partikamraterna Annica Lindholm, Reijo Tarkka och Christer Hansson föreslagit förkortad arbetstid för vård och omsorgspersonal. I dag har de berörda yrkesgrupperna 37-timmarsvecka. I första hand föreslås en sänkning till 35 timmar.

– Är det rimligt att folk sliter ut sig? Nej. Jag tror att tiden är mogen för det här, säger Lorin Ismael (V) som är en av motionärerna.

Förslaget ska utredas och det tolkar hon som att verkligheten inte längre kan förnekas, och att det därför måste prövas nya vägar för att vård- och omsorgspersonalen ska orka ett helt yrkesliv. Extra aktuellt är det med tanke på den höjda pensionsåldern.

– Vi vill att personalen ska må bättre, att de ska orka och vilja gå till jobbet.

Vården, omsorgen och LSS behöver personal och då måste yrkena bli attraktivare. Hon har själv arbetat inom LSS och upplevt hur stressigt det kan vara.

Vänsterpartiets förslag lades i november 2018 och i räkneexemplet hävdas att två tredjedelar av merkostnaden kan täckas genom minskade sjukskrivningar och smartare schemaläggning. Men även med detta inräknat krävs att det skjuts till 2,9 miljoner kronor.

Socialförvaltningen är positiv till idén och hänvisar till ett försök i Göteborg med sänkt arbetstid som haft goda effekter på personalens hälsa och även ökat kvaliteten för brukarna. Därför vill man utreda frågan. Även socialnämnden är positiv, men det är kommunfullmäktige som har sista ordet.

Tidigare i år permanentades 35-timmarsveckaför myndighetsutövande handläggare på individ- och familjeomsorgens barn och familjeenhet efter att ha testats i två år med positivt resultat.