okategoriserat

Motion gällande uppförande av 3 cykelpumpstationer (Hallstahammar, Kolbäck, Strömsholm) för att skapa bättre förutsättningar för kommunens cyklister.

Hallstahammar är en kommun där invånarna på ett enkelt sätt skall kunna transportera sig med cykel. Just därför så vill vi i Vänsterpartiet i och med denna motion slå ett slag för kommunens cyklister och värna om de lokala miljömål som finns pressenterade i vision 2015. Vi tror att i och med uppförandet av cykelpumpstationer skapas förutsättningar till ökad cykeltrafik, minskade koldioxidutsläpp samt att vi ger våra kommuninvånare en ökad service gällande användandet av sina cyklar.

Då Hallstahammars kommun i sin vision tydligt värnar om den goda miljön, med kretslopptänkande och låga luftföroreningar, ser vi från Vänsterpartiet det självklart att uppföra dessa pumpstationer.

I förhoppning om att nya cykelvägar snart skall byggas mellan Strömsholm- Kolbäck- Hallstahammar så ser vi även dessa pumpstationer som ett led i denna framtida satsning.

Därför yrkar jag:

– Att fullmäktige beslutar att uppdra till tekniska nämnden att utreda det ekonomiska utrymmet att uppföra tre cykelpumpsstationer under mandatperioden 2010-2014. Samt återkomma med ett förslag till beslut till Hallstahammars kommunfullmäktige.

Richard Andersson