okategoriserat

Schemalagd läxläsningstid för elever från åk 4-9

PRESSMEDDELANDE  2010-12-22

Hallstahammars kommun står just nu inför en stor utmaning när det gäller att höja elevernas måluppfyllelse till 100 % år 2015. Målet och visionen är att alla kommunens elever när de går ut åk 9 ska minst ha godkända betyg i samtliga ämnen och i och med detta vara garanterad en plats för fortsatta studier på gymnasiet. Detta är en vision som vi i Vänsterpartiet självklart ställer oss bakom. En naturlig väg i detta arbete är att införa schemalagd läxläsningstid ledd av utbildad pedagogisk personal för elever i åk 4-9.

I en motion till Hallstahammars kommunfullmäktige föreslår Vänsterpartiet att Barn- och utbildningsnämnden ska utreda möjligheten att införa pedagogisk läxläsningstid för elever från åk 4-9.

– Det finns en rad olika fördelar med schemalagd läxläsningstid. Läxläsningstiden medför att alla elever får samma rätt till kunskapsinlärning oavsett rådande hemförhållanden samt att kunskapsinlärningen effektiviseras då läxorna verkligen blir gjorda och genomarbetade.  Detta bidrar till att inlärningen säkerställs vilket i sin tur bidrar till ökad måluppfyllelse, säger Richard Andersson (V).

– Enligt Pisa-rapporten som kom för några veckor sedan ökar de socioekonomiska skillnaderna mellan barn i Sverige. Schemalagd läxläsningstid kan vara ett sätt att utjämna skillnaderna, säger Anna Maria A Romlid (V)

– Läxläsningstiden kommer på sikt även bidra till minskad stress, både för elever och föräldrar, då eleverna är klara med dagens skolarbete när de kommer hem efter en intensiv och innehållsrik skoldag. Läxorna slipper i och med detta krocka med eventuella fritidssysselsättningar samt umgänge med familj och kompisar, säger Richard Andersson (V).

För ytterligare kommentarer kontakta:

Richard Andersson (V), 076-782 63 09.

Anna Maria A Romlid (V), 076-569 48 87.